maandag 3 juni 2013

Rufus Wainwright met het Residentie Orkest

Rufus Wainwright: concert met Residentie Orkest, Den Haag, 1 juni 2013

Eergister heb ik het langverwachte concert van Rufus Wainwight (RW) en het Residentie Orkest (RO) bijgewoond. RW is een bekende, in sommige kringen beroemde singer-songwriter, RO zat voor de gelegenheid geheel in  mat-zwart gekleed op de achtergrond. Gezamelijk speelden zij sonnetten van Shakespeare, door RW op muziek gezet, delen uit de opera van RW (gezongen door Sarah Fox, sopraan), een duet uit l'Amico Fritz van Mascagni, le spectre de la rose van Berlioz (uit diens les nuits d'été), en enkele losse liederen van RW.
De opsomming van het repertoire laat al zien: een mixed bag. RW, die zich ontpopte als een gezellige kletskous, vertelde dat het zijn bedoeling was om het gebied tussen populaire en klassieke muziek te verkennen, en zoals dat in zulke verkenningen gaat vind je soms niet wat je hoopt, maar tref je ook onverwachte schatten aan.
De orkestratie van enkele liederen van RW, en de delen uit zijn opera vond ik wat minder geslaagd. Orkestreren is een vak apart, als je niet oppast klinkt het resultaat als die oubollige, illustrerende muziekjes bij oude Disney-tekenfilms. En de 'klassieke muziek' die RW zelf had gecomponeerd suggereerde mij dat hij, zoals bjina alle pop-musici, moeite heeft met 'tijdsduur'. Het schrijven van een puntige popsong, een eerbiedwaardig ambacht dat RW tot in zijn vingertoppen beheerst, laat zich niet ongestraft oprekken tot het componeren van een ouverture of een aria. Het bleef, naar mijn smaak, wat hangen in losse verzamelingen aardige ideetjes, een tikje zouteloze herhalingen van thema's. De wat onnozele orkestratie deed de rest. Jammer, deze muziek kan aanzienlijk opknappen van de toepassing van wat meer vakkennis.
De sonnetten van Shakespeare bevielen me weer een stuk beter. RW had er bijzonder aantrekkelijke songs van gemaakt, en -tussendoor- ook zijn moed om zulk sacrosanct repertoire te tacklen en naar de eenentwintigste eeuw te sleuren verdient bewondering. Goed zo.
De door RW poppy gezongen versie van een lied uit Les nuits d'été kwam weer heel goed uit de verf. RW kon hier zijn stem gebruiken op een manier die een 'normale' sopraan of bas nooit zou (mogen) doen: fluisteren, hees, uithalen. Het werkte verrassend goed, en ook het orkest kreeg hier wat aantrekkelijker muziek te spelen. En nu de hele cyclus? Misschien een idee voor een gezamelijke CD?
Uiteindelijk zette de zanger zich, nog eens, aan het klavier om enkele van zijn eigen songs uit te voeren 'zoals ze bedoeld waren'. Prachtig, wat een stem, met dat scheurende randje, en de manier waarop hij de hoogte inschiet: searing and soaring. Inderdaad een fantastische singer-songwriter. Zoek ik meer van op. Enne, een goed initiatief van RO, maar misschien zou het inschakelen van een vakkundige arrangeur/orkestrator een volgende keer het eindresultaat nóg fraaier kunnen maken. Er bestaan toch wel meer populaire zangers wier repertoire door een echt orkest kan worden ondersteund?, maar dan zou het ook voor het orkest iets extras moeten opleveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten